De kosten voor het opladen van een elektrische auto bij een openbare laadpaal in Olst-Wijhe zijn momenteel gemiddeld 44 cent per kilowattuur. Dit tarief is 13 procent hoger ten opzichte van september, wat blijkt uit onderzoek van LaadpasTop10.
Naast het stijgende laadtarief worden (aspirant) stekkerrijders ook geconfronteerd met andere financiële tegenvallers in 2025. Sinds dit jaar betalen ze motorrijtuigenbelasting en er is geen aanschafsubsidie meer beschikbaar. Dit maakt elektrisch rijden per kilometer duurder dan rijden op benzine, zoals eerder berekend door de ANWB.
In heel Nederland zijn de kosten voor het opladen van elektrische voertuigen op straat toegenomen. De stijging varieert per regio, met uitschieters tot wel 26 procent. De tarieven zijn vooral gestegen in het zuiden van het land, waar nog veel oude aanbestedingen lopen. Bepaalde regio's, zoals Brabant en Limburg, compenseren het wegvallen van belastingkortingen met lagere basistarieven.
Laadpalen met en zonder belastingkorting staan verspreid in Olst-Wijhe, wat resulteert in grote prijsverschillen voor stekkerrijders. Het tarief varieert momenteel tussen 30,4 en 57,7 cent per kilowattuur. De Vereniging Elektrische Rijders wijst op de groeiende kloof tussen eigenaren die thuis kunnen laden en degenen die afhankelijk zijn van openbare laadpalen. Recent onderzoek toont aan dat 20% van de stekkerauto-eigenaren afhankelijk is van openbare laadpunten, terwijl 12% op het werk laadt.
In Olst-Wijhe zijn momenteel 112 openbare en semi-openbare laadpunten beschikbaar, een stijging van 45 laadpalen in vergelijking met een jaar geleden. Deze groei is de grootste in minstens vijf jaar tijd, volgens cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.